יום חמישי, 26 בפברואר 2015

(ברלין - 55) * אין עליו *

ביסמרק הוא גדול בניה של גרמניה. אפילו פרידריך הגדול ובקנבאואר יוצאים קטנים לידו. אביה של גרמניה המודרנית, על שמו רשומים ניצחונות מפוארים על מעצמות כמו צרפת והאימפריה האוסטרית, מייסד מדינת הרווחה הגרמנית ופוליטיקאי מחונן.
בקיצור, אין עליו.
נודע לי שיש פסל שלו בכיכר הכוכב הגדול ליד עמוד הניצחון. הלכתי לראות איך עשו לו כבוד.
אני מגיח מהצד המערבי של הכיכר. מולי מתנשא פסל של דמות צבאית מרשימה, לפחות ארבעה מטרים גובהה, הניצבת על כן שגובהו לפחות שני מטרים נוספים. בוחן אותה בעניין.
פסל עשוי היטב. כן, בהחלט הומאז' ראוי.
לפתע אני שם לב שעל הכן כתוב
ROON באותיות של זהב.
שו הדא רון?
הולך בחשדנות מסביב. מאחור יש לוח אבן עם הסבר מסותת גרמנית. מנסה להבין מה כתוב שם.
פתאום טרטור מנוע. שוטר רכוב על אופנוע נע באיטיות סביב הפסל. כנראה ראה שאני מתעכב יותר מדי מאחור, בא לוודא שידי בכיסיי ועיסוקי רק פענוח טקסטים וחזר למשמרתו.
זה אכן פון רון, שר ההגנה הגרמני באותה תקופה מפוארת. אמנם לא ביסמרק, אבל עדיין דמות מוערכת שנמצאה ראויה לפסל מכובד.
טוב. אם זה הפסל של רון, מעניין מה ארגנו לביסמרק.
ממשיך קצת הלאה...
הנה ביסמרק!
וואי... וואי... וואי... איזו אנדרטה. הגרמנים באמת יצאו מגדרם כדי להביע הוקרה הולמת למנהיגם הנערץ. יצירה מרשימה מאד. אפילו אני, שכבר ראיתי בימי חיי אנדרטה או שתיים, עומד נפעם. משטח גרניט שמספיק למאה מטבחי פאר. בכל אחד מארבעת צדדיו פסל ענק של דמות מיתולוגית, אחד מהם, בחזית, הוא אטלס הנושא על גבו את כדור הארץ.
באמצע, גבוה מעל כולם, נישאת דמותו של קנצלר הברזל.
זה לא רק הגודל, חמש עשרה מטרים גובה על עשרים מטרים רוחב, אלא גם איכות העבודה; השילוב של השניים הוא שהופך אותה למרשימה.
אני סובב את האנדרטה באיטיות, סוקר אותה מכל צדדיה.
מרחוק ניצב השוטר דומם, הצלחתי לרכוש את אמונו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה